Du er her

Logistikk til utstillingen

Her er noen tips til utstillingsdagen med vedlagt forslag til tidsplan. Både fagsamtalen med dommerne, få vise fram prosjektene for foreldrene og en feiende flott diplomutdeling med offentlig og personlig ros er viktig for å avslutte prosjektet med bravado.

Om dere velger å ha utstillingen på en onsdag eller torsdag, har dere noen dager i begynnelsen av uka til å forberede dere praktisk. 

Beregn 1 time for dommerne, maks 6 prosjekter per dommerpar.  Sett gjerne opp en rekkefølge slik at elevene kan slippe å stå lenge og vente, og heller kan leke litt ute i skolegården når det er lenge til deres tur.

Foreldrene eller annet publikum bør ikke være der når dommerne snakker med elevene, og de bør få ro rundt seg.  Når dommerne er ferdige, setter de seg ned for å skrive en kort tilbakemelding på diplomene og forberede en muntlig tilbakemelding som gis i plenum, denne skal fremheve det beste ved hvert enkelt prosjekt. 

Foreldrene  får en egen time etter dommerne har gått rundt til å se på utstillingen.  I denne perioden oppfordres elevene til å stå mest mulig ved plakatene sine, og at de går enkeltvis for å få seg litt mat om de ønsker det. 

I dette forslaget står elevene ved utstillingen sin fra kl 15-17, og det hele er ferdig til 17:30.  Skal foreldrene komme, er dette det tidligste som lar seg gjøre. For foreldre er det trolig best å ha utstillingen 1-2 timer senere.

Alternativt kan dere dele opp utstillingen i to perioder og ta dommersamtalen i løpet av skoledagen og foreldre-tiden på kvelden.  Den muntlige, offentlige rosen til de enkelte prosjektene i felleskap med foreldrene til stedet er viktig. Dersom dommerne ikke har anledning til selv å fremføre den på kvelden, bør den skrives på diplomet slik at læreren kan lese den høyt.