img_3961.jpg

Forskningsprosjektet vises fram på Korsvoll

Go bananas!

Trøtt på skolen

Jeg husker godt hvor trøtt jeg kunne bli utpå dagen den gang jeg gikk på skolen. Dagene var lange og i 5. time greide jeg nesten ikke holde øynene åpne. Hodet ble tyngre og tyngre og jeg lente det på hendene mens jeg sukket tungt.

Og hvis læreren sa at nå skulle vi gjøre noen oppgaver, så jeg ned i boka og bokstavene bare svømte rundt på arket. Jeg gjespet høyt og startet.

Norna og Amalie får en god idé

Kanskje hadde Norna og Amalie også det slik. Jentene på 6. trinn på Korsvoll satt i timen og tenkte tilbake på da en annen lærer, Astrid, hadde tatt pauser slik at de kunne bevege seg litt. Det hadde vært gøy! Men hjalp det slik at de greide oppgavene bedre også? De trodde det, men visste ikke sikkert.

Dette hadde jentene lyst til å finne ut av. Men hvordan skulle de undersøke det? Norna kom på at hun hadde lært en morsom dans,  ”Go bananas!”. Kanskje den kunne brukes?

De øvde seg og hadde det veldig moro med dansen. 

Stemte det jentene trodde?

For å sjekke om man ble bedre til å gjøre oppgaver, laget Norna og Amalie en egen undersøkelse som sjekket oppmerksomhet og hukommelse.  De spurte lærerne og fikk lov til teste dette ut på hele 6. trinn og 1. trinn på Korsvoll skole.  Siden det er forskjell på hva slags oppgaver barn på 1. og 6. trinn greier, laget de ulike oppgaver til trinnene.

Norna og Amalie var modige. De sto foran alle elevene og lærte dem å danse, og alle elevene sa at det var gøy! De tegnet smilefjes på spørreskjemaene de fikk for å fortelle om de likte det. 

Men det Norna og Amalie lurte mest på, var om det var noen forskjell på hvordan barna greide oppgaver før og etter dansen.  Kanskje ville hodene til barna bare boble over av banantanker og man ble i tullehumør etter dansen?

Alle ble mer våkne

Det ble som jentene trodde:  Både 1.-klassinger og 6.-klassinger greide oppgavene mye bedre etter dansen. Særlig var guttene sløve før dansen. Etter de hadde hoppet rundt, var guttene og jentene blitt like gode til å løse oppgavene. 

Vil du prøve?

Norna og Amalie viste at barn lærer bedre etter de har beveget seg. Siden de har undersøkt dette med ekte forskning og vist fram det de har funnet ut, kan andre barn og lærere ta lærdom av det dette. Så om dere kjeder dere og blir trøtte i timen,  kan dere jo prøve banan-dansen.  Dere kan se den på Supernytt fra 12. desember 2018.

Kanskje du vil lage din egen dans?

Eller vil du lage en egen test for å se om din klasse greier oppgaver bedre etter en dans?