Fortell om prosjektet til andre
Mål
Gjøre seg klare og gjennomføre forskningsutstillingen
Læringsmål
- Elevene skal som prosjektpartnere greie å presentere prosjektene sine muntlig overfor dommere og foreldre.
- Forstå styrker og svakheter i den forskningsmetoden elevene har valgt for å undersøke sin problemstilling
- Kunne forklare om undersøkelsen de har gjennomført, støttet hypotesen de hadde eller ikke
- Beskrive usikkerhet i resultatene sine
- Reflektere over hva de har lært gjennom forskningsprosjektene sine
Kriterier
- Gjennomført muntlig presentasjon av prosjektet og fagsamtale med dommer
- Beskrevet Nysgjerrigpermetodens steg i prosjekt sitt muntlig i denne samtalen
- Snakke om valg av forskningsmetode, utfordringer de møtte underveis, hvilke usikkerheter som er knyttet til resultatene
- Beskrive hva de har lært gjennom forskningssprosjektet sitt
Forberedelser
- Få oversikt over hvilke barn som er ferdige og hvem som trenger ekstra hjelp i innspurten.
Vurdere hvor mye tid dere må sette av i dagene før utstillingen for at alle skal bli ferdige.
Her foreslås to økter, men behovet kan være større eller mindre. - Printe ut diplomer
- Ev. lage og printe ut program (få gratis vår programmal)
- Lage liste over prosjekter og elever til dommerne
- Ev. lage kart over prosjektene hvis det er mange prosjekter
- Les ”Nysgjerrigpermetoden for elever”, s. 15
Økt 1
Lese "Nysgjerrigpermetoden for elever", s. 15
Gjøre ferdig plakaten
Økt 2
Gå gjennom det som skal skje på utstillingsdagen.
Øve på muntlig presentasjon for dommerne.
Ekstra: Elevene kan også lage en film, presentasjon, podcast e.a. i tillegg, dersom det har anledning og praktisk mulig. Eventuelt som hjemmelekse.
Selve utstillingen er beskrevet under "Logistikk for utstillingen".