Hvorfor er det slik? Legge en plan.
Mål
- Forskerparene skal velge hvilke spørsmål som kan være aktuelle å forske på og lage hypoteser til disse.
- Elevene skal planlegge hvordan de vil undersøke de enkelte hypotesene.
Læringsmål
- Forskningsetikk
- Planlegging og prosjektstyring
- Kunne velge en forskningsmetode som passer til problemstillingen og hva som skal observeres/testes
- Kunne søke bakgrunnskunnskap og vurdere kilder
Kriterier
- Har valgt en problemstilling som er interessant, gjennomførbar og etisk forsvarlig
- Har satt opp plan for undersøkelser
- Har funnet minst 2 kilder med bakgrunnskunnskap
Utstyr
- Tilgang på internett/litteratur
- "Nysgjerrigpermetoden for elever" – ett hefte til hver elev
Forberedelser
- Les ”Nysgjerrigpermetoden for elever” side 4-9
- I løpet av uka bør læreren ha tid til å snakke med de enkelte forskerparene for å bestemme forskerspørsmål. Enten på slutten av 1. økt eller en egen konferansetid på 5-10 min for å lande dette i fellesskap. Dersom dere er flere lærere, fordeler dere oppfølging av parene mellom dere.
- I løpet av denne uka må læreren begynner å lage en oversikt med tanke på praktisk gjennomføring av undersøkelser og hvilke avklaringer som må gjøres i forkant av de enkelte undersøkelsene. Sett gjerne opp et skjema som dette:
Forskerpar |
Forsker-spørsmål |
Forsknings-metode |
Når? |
Hvor? |
Utstyr og nødvendige avklaringer |
Hvem følger opp? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Tips 1: Man kan samle de som vil gjøre spørreundersøkelser til en felles tur i nærområdet med mange mennesker (f. eks. kjøpesenter, togstasjon, eldresenter, barnehage, kantine for å gjennomføre spørreundersøkelsene samtidig).
- Tips 2: Samarbeid med gymlærer, andre lærere og ev. SFO om å rekruttere elever og sette av tid til å gjennomføre tester.
Økt 1 – Lage hypoteser og velge problemstilling 90 min
- Side 4- 7 i ”Nysgjerrigper for elever ” leses i fellesskap i gruppa.
Snakk om forskningsetikk og hva som er gode forskningsspørsmål.
Se også artikkelen vår om "Gode og dårlige spørsmål" - Elevene setter seg i forskerpar, samler spørsmålene de har og velger ut de som er aktuelle. De lager forskjellige hypoteser til de aktuelle spørsmålene. Lar det seg gjøre rent praktisk å undersøke om hypotesen kan stemme eller er feil?
- Etter denne økten bør elevene ha landet forskningsspørsmålet sitt i samråd med lærer.
Økt 2 - Søke bakgrunnskunnskap
Gjøre relevante internettsøk for bakgrunnskunnskap. Få gjerne hjelp av bibliotekar for finne aktuelle fagbøker.
Øve på å finne gode kilder og henvise til kildene.
Økt 3 – Legge en plan
- Elevene skal lage en praktisk plan for egne undersøkelser
- Les heftet ”Nysgjerrigper for elever” s 8-9
- Skal elevene teste en eller flere hypoteser?
- Velge type undersøkelser: Eksperimenter, spørreundersøkelser, intervju eller observasjoner.
- Når og hvor skal undersøkelsene gjøres?
- Elevene sjekker om undersøkelsene er lovlige, etiske, trygge, gjennomførbare og innhenter nødvendige tillatelser.
- Avklare hva slags utstyr som trengs og om foreldre/skole har det tilgjengelig.
- Dersom de får tid, kan elevene begynne å lage registreringsskjema eller gjøre klar notatblokk for å skrive ned resultater.
Forslag til forskningstøttende aktiviteter
- Kildekritikk og kildehenvisninger i norsk
- Målinger og måleenheter i matematikk
- Praktiske eksperimenter med registrering og måling i naturfag. Snakke om ulike variabler og årsak-virkning sammenhenger.
- Observasjoner og beskrivelser i kunst og håndverk
Informasjon i lekseplan / hjemmearbeid
- Elevene bør snakke med foreldrene sine om det spørsmålet de har valgt å undersøke. Eventuelt få hjelp med utstyr og gå gjennom planen med dem.
- Om undersøkelsene skal gjøres i fritiden, må elevene gi beskjed til skolen når, hvor og hvilken voksen som følger opp.