.
Hvorfor er det slik? Legg en plan
Mål
- Forskerparene skal skrive en felles liste over de spørsmålene de har samlet, velge hvilke som kan være aktuelle å forske på og lage hypoteser til disse.
- Snakke om hvordan man kan undersøke de enkelte hypotesene
- Velge spørsmål og lage en plan
Utstyr
- Mapper til alle elevene
- Notatbøker til alle elevene
- Nysgjerrigper for elever – hefte til alle elevene
Forberedelser
- ”Nysgjerrigper for elever” side 6 -9
- En ansatt kan begynne å ta bilder av barna som jobber sammen, dette legges inn på påmeldingslista om dere vil ha diplomer med bilde. Det er også fint å legge inn prosjektspørsmål der det er avklart.
Samling 1 – Lage hypoteser ca. 45 min Veiledergrupper
- Side 6- 7 i ”Nysgjerrigper for elever ” i fellesskap i gruppa.
- Elevene setter seg i forskerpar, samler alle spørsmålene de har og velger ut de som er aktuelle. Lager forskjellige hypoteser de alle de aktuelle spørsmålene. Går det an å undersøke selv om hypotesen kan stemme eller er feil?
Samling 2 – Legge en plan 45 min 12 barn i gruppe
- Praktisk planlegging av egne undersøkelser
- ”Nysgjerrigper for elever” s 8-9
- Velge type undersøkelser: Eksperimenter, spørreundersøkelser, intervju, observasjoner
- Når og hvor skal undersøkelsene gjøres?
- Sjekke om det er lovlig, etisk, trygt, gjennomførbart. Ev. få nødvendige tillatelser
- Avklare hva slags utstyr som trengs og om foreldre/skole har dette tilgjengelig.
- Barna lager registreringsskjema /gjør klar notatblokk for å skrive ned resultater
- Forslag til skjema til ansatte for å få oversikt over de undersøkelsene som skal skje.
Forskerpar |
Forskerspørsmål |
Type undersøkelse |
Når |
Hvor |
Utstyr |
Hvem følger opp |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Informasjon i lekseplan / hjemmearbeid
- Snakke med foreldrene om de ulike spørsmålene dere lurer på.
- Snakke med foreldre om det spørsmålet de har valgt å undersøke , få hjelp med utstyr og gå gjennom planen med dem.
- Om undersøkelsene skal gjøres i fritiden, må elevene gi beskjed til skolen når, hvor og hvilken voksen som følger opp.