Du er her

Kreativitet

Å bruke tid i starten av forskningsprosjekter til kreative øvelser vil bidra til å hjelpe elevene å undre seg og finne gode spørsmål de kan forske på. I tillegg er det gøy å jobbe kreativt både for lærere og elever!

 

Kreativitet er en sentral hjernefunksjon som er viktig i problemløsing og annen skapende aktivitet. Det er ikke en aktivitet som er forbeholdt kunstneriske uttrykk eller lek og fritid, men en essensiell del av læring i alle fag.  Vi vil anbefale deg som lærer å ta tid til korte, kreative øvelser gjerne hver dag som en vitamin-innsprøytning i dagen. Det opprettholder nysgjerrighet og undring, et vesentlig element i all læring.  Det tilfører et element av lek og begeistring i gruppen,  noe som knytter elevene sammen og skaper samhold og glede.  Det kan være fint når dere har litt tid til overs eller som belønning.  Under følger noen aktiviteter, og det vil bli mange flere etterhvert. 

Hva hvis, - da

Alle elevene får en lapp på størrelse med 1/8 A4 ark. 

På den ene siden av lappen skal alle elevene skrive en en leddsetning som starter med Hvis, på den andre siden skal den påfølgende leddsetningen som starter med da skrives.  (da-ordet er egentlig overflødig, men det fungerer i leken når setningene i praksis blir litt adskilte.)

Eksempel

"Hvis vi hadde 10 hunder i klasserommet, da ville det blitt mye bjeffing."

"Hvis vi kjøpte inn biff, broccoli og poteter, da får vi deilig middag."

 

Så skal elev A lese opp sin hvis-setning, og elev B sin da-setning. 

"Hvis vi hadde 10 hunder i klasserommet, da får vi deilig middag."

Deretter leser elev B sin hvis-setning, fulgt av da-setningen til elev C. Dette fortsetter dere med til alle har fått lest sine lapper. 

Dette skaper mange morsomme setninger!  Å sette sammen to elementer på en ny måte, er kjernen i kreativitet. De assosiasjonene som skapes i denne leken, øver evne til fantasi og å skape nye koblinger. Samtidig har man det veldig moro. 

Lapp på lapp

Ha 3 bokser i klasserommet med ulike lapper. Velg papp eller laminer lappene. Du kan lage lappene selv, men ta gjerne imot innspill fra elevene, så får de større eierskap til aktiviteten.  Du bør ha minst dobbelt så mange lapper som det er elever i gruppen. 

1.  Karakteren. En boks med lapper som beskriver en figur.  Det kan være mennesker i ulike aldre og roller, dyr, tegneseriefigurer eller karakterer fra bøker. Eks. "Brannmann",  "baby", "bestemor", "Donald Duck", "hval", "Pippi Langstrømpe". 

2. Det som skjer. En boks med lapper med verb / gjøre-ord.  Eks. "Sykle", "fly", "drømme", "hyle", "bake",  "sove"

3. Et tilbehør. En ny boks med lapper med ulike ting. Eks. "Kjevle", "kopp", "flosshatt", "tryllestav", "høyhælte sko", "hengekøye", "sparkesykkel".

Elevene kan arbeide enkeltvis eller i par. Elevene eller læringspartnerne trekker en lapp fra hver boks. Utifra de tre lappene, skal de lage et produkt.  Det kan være en tegning, en liten historie, et dikt eller et drama.  Det fine med å arbeide i par med en kreativ oppgave som denne, er at elevene kan bygge på idéer fra hverandre. 

Denne aktiviteten kan gjøres i fellesskap, eller elevene kan gjøre dette hvis de er ferdige med en oppgave. 

 

Nytt på nytt - nye ordsammensetninger

Lag en liste over 7 ord. Be elevene velge to ord som de skal sette sammen og forklare hva det nye ordet innebærer. De kan gjerne arbeide i par.  Gi dem ca  5 min. på å velge ordsammensetning og utvikle konseptet sitt før det presenteres i plenum. 

Eksempel 

  • Paraply
  • Lampe
  • Fisk
  • Slips
  • Gjøkur
  • Bil
  • Fotball

En elev kan komme opp med fiskelampe, et lys for dypvannsfisk og beskrive hvordan det gjør at fisk kan se i mørket under vann. Var det ikke en slik i animasjonsfilmen om Nemo? En annen kan beskrive et gjøkur-slips som sier "ko-ko" og holder tiden på viktige møter.  Mulighetene er mange!

 

 

----------------------------------------

//Denne siden er under arbeid. Det vil komme litt teori om kreativitet samt en rekke flere forslag til aktiviteter som øver kreativitet. //

 

 

 

 

 

Stikkord for videre arbeid: 

  • Tømme hodet 
  • Kaffebønna
  • Bygge sammen  noe - dele ut noen ting eller hente i skogen
  • Presenter deg selv - piperensere, lapper, farger
  • Eks fra Creative minds