Undervisningsopplegget er laget for 6 uker. Men du kan selvfølgelig bruke kortere eller lengre i tid. Forslag til opplegg er utførlig beskrevet under de enkelte ukene.
Bruk også gjerne en modulplan, slik det er beskrevet under siden "Hvilke fag og kompetansemål er aktuelle ".
Her er et redigerbart eksempel på en modulplan.
Uke 1
Hva er forskning?
Oppstart med introduksjon til Nysgjerrigpermetoden og forskerutstillingen "Hvorfor det?"
Forskersprint. Korte forskningsprosjekter i fellesskap
Øvelser for å fremme kreativitet
Uke 2
Dette lurer jeg på . Samle idéer til spørsmål
Øvelse for nøyaktig og kritisk observasjon
Historier og eksempler på problemstillinger som andre barn har å forsket på
Undringsjakt / oppdagelsesferd
Samle mange idéer til spørsmål
Uke 3
Hvorfor er det slik?
Finne bakgrunnskunnskap, lage hypoteser og velge spørsmål.
Hva gjør spørsmål til gode eller dårlige å forske på?
Lage forslag til hypoteser til de ulike aktuelle spørsmålene
Lete etter bakgrunnskunnskap. Få gjerne hjelp av en bibliotekar til å finne bøker/gode nettsteder
Velge spørsmål og hypoteser som skal utforskes
Lage en praktisk plan for undersøkelser og legge fram for læreren
Uke 4
Gjøre egne undersøkelser
Gjøre nødvendige avtaler og tillatelser med skole, hjemme eller andre
Forberede utstyr
Lage registreringsskjema for resultater
Utføre selve undersøkelsene
Uke 5
Samle og tolke resultater
Gjøre eventuelle gjenværende undersøkelser
Sammenfatte resultatene
Støtter resultatene hypotesen?
Jobbe med utstillingsplakaten
Uke 6
Fortelle andre - utstillingsuke
Fullføre plakaten
Øve på muntlig presentasjon
Utstillingsdag med presentasjon for dommere, publikum, utdeling av diplomer og ev. premier
Eventuelt lage digital formidling av prosjektet
Boktraverseringslenker for Uke for uke