Her er de 10 foreslåtte prosjektdagene hvor elevene jobber tverrfaglig og med eget prosjekt.
Du kan også få inspirasjon ved å gå til uke-for-uke-planene.
Dag |
Mål |
Innhold |
1 |
Hva er forskning? |
Gjennomgang av Nysgjerrigpermetoden, se vår film. Historier om barn som har forsket: Tekster, filmer og podkaster. |
2 |
Samle forslag til forskningsspørsmål |
Ideverksted. Tur i nærområdet. Undringsjakt. Se vår film om å finne spørsmål. |
3 |
Hva er gode forskningsspørsmål? |
Gå gjennom kjennetegn og kriterier. Lage hypoteser til noen aktuelle forskningsspørsmål. |
4 |
Velge spørsmål |
Bestemme hva som blir problemstillingen etter veiledningssamtale med lærer. Søke bakgrunnskunnskap. |
5 |
Lage en plan |
Praktisk prosjektplanlegging Når, hvor og hvordan skal undersøkelsen skje? Skaffe utstyr, be om tillatelser, få godkjent planen av lærer. |
6 |
Gjennomføre undersøkelser |
Intervju Spørreundersøkelser Eksperimenter Observasjoner |
7 |
Rydde i resultatene |
Gå gjennom funnene, vurdere dem opp mot hypotesene. Sortere resultatene med tanke på formidling. |
8 |
Lage presentasjon av prosjektet |
Formatet velges gjerne fra starten av: Tekst, utstillingsplakat, muntlig, film, podkast, powerpoint, felles digitalt møte. En variant av en fysisk utstilling kan vurderes, men da i henhold til smittevernshensyn |
9 |
Ferdigstille prosjekter, foreberede utstilling |
Fullføre formidling i valgt format. Øve på muntlig presentasjon. |
10 |
Avslutning med fellesamling refleksjon/tilbakemelding |
Presentasjon innad i gruppen/klassen/trinnet, med foreldre/familie. Fagsamtale med refleksjon rundt prosess og funn |