Sjette uke

Fortell om prosjektet til andre

Mål               

Gjøre seg klare og gjennomføre forskningsutstillingen

Læringsmål

  • Elevene skal som prosjektpartnere greie å presentere prosjektene sine muntlig overfor dommere og foreldre. 
  • Forstå styrker og svakheter i den forskningsmetoden elevene har valgt for å undersøke sin problemstilling
  • Kunne forklare om undersøkelsen de har gjennomført, støttet hypotesen de hadde eller ikke
  • Beskrive usikkerhet i resultatene sine
  • Reflektere over hva de har lært gjennom forskningsprosjektene sine

Kriterier

  • Gjennomført muntlig presentasjon av prosjektet og fagsamtale med dommer
  • Beskrevet Nysgjerrigpermetodens steg i prosjekt sitt muntlig i denne samtalen
  • Snakke om valg av forskningsmetode, utfordringer de møtte underveis, hvilke usikkerheter som er knyttet til resultatene
  • Beskrive hva de har lært gjennom forskningssprosjektet sitt

Forberedelser           

  • Få oversikt over hvilke barn som er ferdige og hvem som trenger ekstra hjelp i innspurten.
    Vurdere hvor mye tid dere må sette av i dagene før utstillingen for at alle skal bli ferdige. 
    Her foreslås to økter, men behovet kan være større eller mindre. 
  • Printe ut diplomer
  • Ev. lage og printe ut program (få gratis vår programmal)
  • Lage liste over prosjekter og elever til dommerne
  • Ev. lage kart over prosjektene hvis det er mange prosjekter
  • Les ”Nysgjerrigpermetoden for elever”, s. 15

Økt 1

Lese "Nysgjerrigpermetoden for elever", s. 15

Gjøre ferdig plakaten

Økt 2

Gå gjennom det som skal skje på utstillingsdagen.

Øve på muntlig presentasjon for dommerne.  

Ekstra: Elevene kan også lage en film, presentasjon, podcast e.a. i tillegg, dersom det har anledning og praktisk mulig. Eventuelt som hjemmelekse.

Selve utstillingen er beskrevet under "Logistikk for utstillingen".